Koffie is goed voor je
Geplaatst door Tom op December 17 2009 07:23:57
1) Vastgesteld door Australische onderzoekers van de universiteit van Sydney: koffie vermindert het risico op diabetes type 2 aanzienlijk. Echt wel: met elke kop koffie die je dagelijks nut, heb je 7 procent minder kans om diabetes type 2 te krijgen. Ook decafeïne koffie en thee hebben een gelijkaardig effect.

2) Goed voor de mannen: regelmatig koffie drinken vermindert de kans op prostaatkanker.

3) Er is nog steeds geen geneesmiddel tegen Alzheimer, dus is het goed om te horen dat koffie een van de middelen is om de kans op Alzheimer te doen dalen.

4) December is de maand waarin de meeste alcoholmerken groots uitpakken met allerhande cadeauboxen. Moeilijk om aan te weerstaan, zeker wanneer je graag een glas lust. Wanneer je de alcohol echt niet kunt laten, drink dan zeker koffie. Die drank houdt je levercirrose in toom.

5) Ok, zonnekloppen is pas voor volgend jaar. Toch maar preventief koffie drinken. Koffie levert een verminderde kans op huidkanker op. Wetenschappers zijn hier wel nog niet helemaal uit, verschillende studies leveren uiteenlopende resultaten op. Nog even afwachten wat dit geeft.

6) Nu een moeilijke: de Australiërs van hierboven willen ons zoveel mogelijk koffie laten drinken, terwijl hun collega’s van de John Hopkins-universiteit niet meer dan twee tassen per dag aanraden. Meer dan dat en je maakt kans op paniekaanvallen. Kwestie van een evenwicht te vinden dus.

7) Dertig jaar lang is het effect van koffie op Parkinson onderzocht en jawel, koffie-geheelonthouders hebben op dat vlak meer te vrezen dan de koffie-aanhangers. Hoe groot het verschil is? Wel, koffiedrinkers hebben vijf keer minder kans om Parkinson te krijgen. Zeker de moeite waard.

8) Ook vanuit Japan klinken positieve geluiden: twaalf jaar lang mochten Japanse vrouwen geen koffie drinken en wat bleek? De kans op kanker van de dikke darm wordt gehalveerd wanneer je elke dag minstens drie tassen koffie drinkt. Raar genoeg had thee geen noemenswaardig effect

9) Schrik voor een hartaandoening? 129.000 mensen werden twintig jaar lang gevolgd in hun doen en laten. Mannen die meer dan vijf koppen koffie per dag dronken, hadden 44% minder kans op een hartaandoening. Bij vrouwen lag dat percentage op 34 procent.

10) Tijd voor een stralend gebit: drink je koffie puur, zonder suiker en melk dus, en je zal minder snel gaatjes in je tanden hebben. Koffie bezit namelijk antibacteriële eigenschappen. Decafeïne werkt net zo goed op het vlak van mondhygiëne als gewone koffie.